خرداد ماه ۱۳۷۳ – نامه به دکتر افروز – پیشنهاد در اختیار گذاشتن موقتی گوشه‌ای از ساختمان باغ نگارستان به بنیاد علمی‌زیرک­‌زاده

۱۹/۳/۱۳۷۳

جناب آقای دکتر افروز، رئیس محترم دانشگاه تهران

احتراماً، باتقدیم فتوکپی نامه بنیاد علمی‌زیرک­‌زاده، معروض میدارد: با توجه به اینکه چندین نفر از خانواده زیرک‌­زاده از شاگردان و استادان دانشگاهی در همین ساختمان نگارستان (دانشکده علوم اجتماعی سابق و دانشسرایعالی اسبق) بوده‌­اند، در اختیار گذاشتن موقتی گوشه‌­ای از این ساختمان (قسمت غربی موسسه سابق)، به این بنیاد علمی‌که به سمت و سرمایه مهندس احمد زیرک‌­زاده تاسیس گردیده، خود بخشی از نیات حفظ نگارستان ـ یعنی نگهداری و عرضه آثار و اسناد علمی‌دانشگاهی ـ می‌باشد.

جهت مزید اطلاع به استحضار می­رساند: این مجموعه حدود ۶۰ اطاق و ۵ تالار دارد که نیازمند تعمیر و رسیدگی اساسی است. اطاقهای قسمت شمالی، امور اداری و اطاق شورا (محل نخستین شورای دانشگاه تهران) در سال گذشته تعمیر گردیده است. محل کلاسهای سابق، در جلسه‌­ای که با حضور نمایندگان دانشکده‌­های دانشگاه تهران در ۲۴/۹/۱۳۷۲ تشکیل گردید، مقرر شد که هر دانشکده‌­ای اطاقی را برای نمایش و نگهداری آثار، اسناد و کتابهای علمی‌استادان و سیر تحولی آن دانشکده اختصاص دهد. و طبعاً تعمیر یک اطاق تحمیل عمده­‌ای بر بودجه یک دانشکده نخواهد بود. استفاده از تالارها، برای برپائی نمایشگاه کنفرانس و سمینار علمی‌و فرهنگی است و امیدوارم بتوان به نحو احسن آنها را تعمیر و آماده ساخت.

بنیاد علمی‌زیرک‌­زاده که مطمئناً تعمیر قسمت جنوبی ـ محل موسسه مطالعات سابق ـ را خواهد پذیرفت. در این مدت سه سال پایگاهی برای جمع­آوری وسائل و آزمایشگاهی و عرضه آنها خواهد داشت، که البته با کوشش­ها و فعالیت­های علمی‌رشته فیزیک دانشگاه تهران نیز هم­آهنگ می­باشد.

با پوزش از اطاله کلام، امید است که آن ریاست محترم موافقت فرمایند که تا آماده­‌شدن ساختمان نمایشگاه و موزه علوم بنیاد علمی‌زیرک­زاده، در قسمتی از ساختمانهای نگارستان مستقر گردند.

در صورت موافقت ـ که امید است با بازدید جنابعالی از محل همراه باشد ـ مشخصات بیشتر و شرایط دقیق‌­تر، عرضه خواهد‌گردید.

آرزومندیم که این نخستین بنای آموزش عالی کشور، همواره در اختیار دانشگاه تهران باقی مانده و مرکزی برای پژوهش و ارزیابی و نگهداری و نمایش آثار و اسناد علمی‌و تاریخی و فرهنگی آموزش عالی کشور باشد.

باتقدیم احترامات فائقه

مدیر نگارستان دانشگاه تهران

محمود روح‌­­الامینی


بنیاد علمی‌زیرک‌­زاده

بدین منظور با همکاری شهرداری تهران زمینی در سوهانک جهت ایجاد محل دائمی‌نمایشگاه و موزه علوم بنیاد علمی‌زیرک‌زاده در نظر گرفته شده است و امیدواریم با قطعی‌­شدن تحویل زمین عملیات ساختمانی آن شروع شود. از آنجائیکه برقراری نمایشگاه در محل مذکور زودتر از سه سال آینده عملی نخواهد بود و بنیاد در صدد است نمایشگاههائی در زمینه‌های مختلف علوم تجربی از جمله نمایشگاه ارائه مفاهیم فیزیک با عنوان فیزیک­سرا با همکاری انجمن فیزیک ایران دایر نماید. فضاهای موجود در نگارستان با برخورداری از اعتبار دیرینه در ارائه خدمات فرهنگی و علمی‌همراه با مدیریت مالی و برخورد صمیمانه مسئولان، موقعیت جغرافیائی مناسب که اکثریت قشر محروم، علاقمند و با استعداد را پوشش میدهد، محیطی کاملا مناسب برای برگزاری اینگونه نمایشگاهها و خدمات عام‌­المنفعه می­باشد. لذا خواهشمند است موافقت فرمائید تا قسمتی از امکانات نگارستان را تا برقراری نمایشگاه دائمی‌بنیاد جهت ایجاد نمایشگاههای موقتی در اختیار این بنیاد قرار دهند تا بتوان قبل از تعطیلات تابستانی با دانشجویان، دانش‌­آموزان و افراد علاقمند را از وجود نمایشگاهی آگاه کرد تا دانشگاهها، وزارت آموزش و پرورش، دانشجویان و دانش آموزان بتوانند روی آن به‌­عنوان یک سرگرمی‌علمی‌و تفریحی در طول تابستان برنامه‌ریزی کنند.

قلبا از همکاری و مساعدتی که می‌فرمائید صمیمانه تشکر نموده آماده بررسی نظرات و پیشنهادات آن نگارستان محترم می‌باشیم.

با تقدیم احترام

مصطفی ترابی­‌زاده ـ قائم مقام

مدیر عامل بنیاد علمی‌زیرک‌­زاده