آبانماه ۱۳۷۱ – نامه به دکتر رحیمیان – پیشنهادهایی جهت شروع مرحله نخست راه‌­اندازی موزه دانشگاه تهران

جناب آقای دکتر رحیمیان، رئیس محترم دانشگاه تهران

۱۶/۸/۱۳۷۱

احتراماً بعرض میرساند: دریافت حکم شماره ۲۰۶۹۲/۴/۴۴۰ مورخ ۲۶/۷/۱۳۷۱ مبنی بر «مسؤولیت راه­‌اندازی موزه دانشگاه» برایم خوشحالی عمیق و نگرانی عمیقی بهمراه داشت.

خوشحالی زاید­الوصف بود. تصور راه‌­افتادن موزه دانشگاه و حفظ و رونق ساختمان اولین دانشگاه ایران، مثل این بود که «قباله» مالکیت بنا را به من داده‌­اند.

نگرانیم به دو جهت است: نخست آنکه خود را ناتوا‌ن­تر از آن می­بینم که این بار مسؤولیت را بدوش بکشم.

آسمان بار امانت نتوانست کشیدقرعه فال بنام من دیوانه زدند  

دوم آنکه این مسؤولیت، و به‌­عبارت دقیق­تر، تحقق «این مهم» موانع و دشواریهای آشکار و پنهانش کم نیست، و یاری و همراهی فراوانی را می‌­طلبد.

آنچه مایه دلگرمی‌است، علاوه بر توجه و عنایت اولیاء امور ـ که در هر مرتبه و مقام اظهار لطف و پیشنهاد همراهی کرده‌­اند ـ ابراز محبت و تشویق و پیشنهاد همیاری استادان و دانشجویان و محققانی است که در این مکان به تدریس و تحصیل و تحقیق پرداخته‌­اند.

ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسیدهم مگر پیش نهد لطف شما گامی‌چند

اینک، پیرو بازدید جنابعالی و آقایان مهندس شمس معاون مالی و اداری دانشگاه و مهندس عماد مدیرکل امور ساختمانهای دانشگاه و حبیبی مدیرکل اداره حقوقی و رضائی مدیرکل روابط عمومی‌و حاجی بابائی مدیرکل امور عمومی، در ۱۳ آبانماه ۱۳۷۱ از ساختمان دانشکده علوم اجتماعی سابق، و مذاکرات و رهنمودهای جنابعالی و همراهان، بدین وسیله پیشنهادهایی ـ هرچند شتاب­زده ـ جهت شروع مرحله نخست راه‌­اندازی موزه دانشگاه تهران، ارائه می‌­گردد. بدیهی است مجموعه هدف و وظایف و پستهای سازمانی موزه پس از مطالعه و مشاوره متعقباً عرضه خواهد شد.

الف. پیش از هر اقدامی، تعمیر ساختمان حوزه ریاست سابق دانشکده (که نسبت به سایر ساختمانهای واقع در محوطه سالم‌تر باقی مانده)، جهت استقرار سازمان موقت موزه، در اسرع وقت، امری ضروری است.

ب. با توجه به فرصت کم و محدودیت امکانات، سازمان موقت مرحله نخست راه اندازی موزه، ـ بطور بسیار فشرده ـ بدین شرح عرضه می­گردد:

۱- مسؤول راه‌­اندازی

۲- معاون اجرائی و هم­آهنگی

۳- مسؤول دفتر و ارتباط با دانشگاه

۴- منشی تایپیست

۵- پیشخدمت      2 نفر *

۶- باغبان          2 نفر **

۷- مسؤول حسابداری (پاره وقت)

ج ـ وسائل مورد نیاز (فوری)

۱- میز و صندلی کار ۱۰ عدد

۲- میز کنفرانس       1 عدد

۳- صندلی شورا      30 عدد

۴- ماشین تایپ       1 عدد

۵- چراغ رومیزی    10 عدد

۶- اتوموبیل با راننده یکدستگاه

* ـ به علت نابسامانهایی که در نقل و انتقال دانشکده علوم اجتماعی، در ساختمان و محوطه بوجود آمده، شاید به کارگر مستخدم هم نیاز افتد.

** ـ پیش از نقل و انتقال دانشکده علوم اجتماعی به ساختمان جدید، حفظ و نگهداری فضای سبز دانشکده به عهده ۴ نفر باغبان بود.

د ـ بودجه. طبعاً شروع کار مستلزم در اختیار­داشتن حداقل امکانات مالی است، لذا پیشنهاد می­شود مبلغ پانصد تایک ملیون تومان به عنوان «تنخواه‌­­گردان» در اختیار قرار گیرد تا در چارچوب مقررات دانشگاه تهران هزینه گردد.

در ارائه طرح نهائی موزه دانشگاه، کوشش خواهد شد که با استفاده از امکانات علمی‌و مالی سازمانها و نهادها و شخصیت­های علاقه‌­مند، بار مالی دانشگاه به حداقل تقلیل یابد.

ه ـ تشکیل شورای علمی‌و مشورتی موزه شامل:

۱- مسؤول راه‌­اندازی موزه

۲- معاونت اجرائی و هماهنگی موزه

۳- نماینده دانشگاه تهران

۴- و چهار نفر از استادان و صاحب نظران مجرب

و ـ از آنجا که مرحله راه‌­اندازی موزه نیاز مبرم به اجرای تصمیمات متخذه دارد، لذا تا تصویب سازمان قطعی و تعیین نوع وابستگی موزه به دانشگاه، کلیه امور موزه مستقیما زیر نظر ریاست دانشگاه خواهد بود.

با تقدیم احترامات فائقه، ۱۶ آبانماه ۱۳۷۱

محمود روح‌­الامینی

مأمور راه اندازی موزه دانشگاه