آذر‌ماه ۱۳۷۸– نامه به دکتر توکل

۲۰/ آذر ۱۳۷۸

جناب آقای دکتر توکل، معاون محترم پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی

احتراماً، بطوریکه خاطر شریف مستحضر است، باغ نگارستان (دانشکده علوم اجتماعی سابق و دانشسرایعالی اسبق) که به سازمان برنامه و بودجه فروخته شده بود، به پایمردی جناب دکتر رحیمیان، رئیس دانشگاه وقت، به دامن دانشگاه تهران بازگشت، و در جلسه مورخ ۱۵/۴/۱۳۷۲ شورای دانشگاه تهران ـ که در باغ نگارستان تشکیل شد ـ مقرر گردید که با تاسیس «مرکز اسناد و آثار دانشگاهی» هر یک از دانشکده‌­های دانشگاه تهران، اطاقی را انتخاب و با جمع‌­آوری و تنظیم سندها، برنامه‌ها، آئین نامه­‌ها، کتابها و نام استادان و دانشجویان هر دوره، سیرتحولی علمی‌و آموزشی آن دانشکده را عرضه بدارد. تقاضانامه و طرح مرکز نیز در تاریخ ۱۴/۷/۷۲، به شماره ۲۶۷۸۰/۱۱۰، دانشگاه تهران، برای تصویب به دفتر گسترش آموزش عالی فرستاد، که متاسفانه چندماه بعد، به فراموشی سپرده شد. و بطوریکه میدانید، پس از انتقال دانشکده علوم اجتماعی به محل فعلی (امیر­آباد شمالی)، کلاس­های درس این جانب، همواره چراغ کورسوی باغ نگارستان را روشن نگه داشت، و سمیناری را که معاونت پژوهشی وزارت علوم، با همکاری دفتر یونسکو، ـ با عنایت و استقبال جناب دکتر علی‌اکبر سیاری از پیشنهاد این جانب ـ در محل باغ نگارستان تحت عنوان «سمینار ملی روشها و فنون مورد استفاده در آموزش و پژوهش علوم اجتماعی کشور» در تیرماه ۱۳۷۴، برگزارکرد، گامی‌در توجه‌­دادن به این نخستین مرکز آموزش عالی (دارالمعلمین عالی) بود. (فتوکپی پیشنهاد و تقاضای این­جانب پیوست است.)

البته «مرکز اسناد و آثار دانشگاهی» که با استقبال دانشکده‌­های دانشگاه تهران قرارگرفته بود، هنوز فراموش نشده و گاه استادان با علاقه مندی درباره آن می‌­پرسند.

این بنا و مجموعه که می­تواند افزون بر «مرکز اسناد و آثار دانشگاهی» جایگاهی برای پژوهش­های علمی‌دانشکده‌­های دانشگاه تهران، و نیز محلی برای تجمع استادان بازنشسته دانشگاه ـ که بسیاری از آنان در همین محل تحصیل کرده‌­اند ـ خواهد بود که در غنی ساختن «مرکز اسناد و آثار دانشگاهی» خود اسناد گویا و آثار ارزشمند به شمار می­روند.

بدین­وسیله از جنابعالی که باغ نگارستان را بخوبی می­شناسید و سالها در آن دانشکده به تدریس و تحقیق پرداخته‌­اید تقاضا مینماید، که در رونق‌­دادن این مرکز ـ که متعلق به همه دانشکده‌­ها و دانشگاهیان است ـ توجه و اقدام فرمائید.

باتقدیم احترام و پوزش از این تصدیع.

محمود روح‌الامینی

پی­‌نوشت: در هفته پیش که برای خانه عبدالعظیم قریب در روستای گرگان مراسمی‌برگزار شد. در حالیکه نام و تابلو گچ‌بری شده «تالار قریب»، در باغ نگارستان تخریب می­شود، مقاله‌­ای نوشتم که برای جناب رئیس دانشگاه نیز فرستادم، که پیوست است.

آدرس: معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، بخش پژوهش.