مرداد ۱۳۷۴ – نامه به دکتر عارف –تشکر از دست­‌اندر‌کاران و برگزارکنندگان سمینار«آموزش و پژوهش علوم اجتماعی در ایران» در باغ نگارستان

مورخ ۹ مرداد ۱۳۷۴

حضور جناب آقای دکتر عارف رئیس دانشگاه تهران

با تقدیم احترام معروض میدارد: موافقت جنابعالی و مساعدت معاونت­های پژوهشی و مالی و همراهی همه مسؤولان و کارمندان دانشگاه دست بدست هم داد و سمینار «آموزش و پژوهش علوم اجتماعی در ایران» در تالاری که نخستین درس‌ها و پژوهش­های این علم شکل گرفته بود، بنحوی برگزار گردید. که تشکر و سپاس دارد. و نیز البته با تشکر از آقای دکتر سیاری‌ که با دلسوزی و واقع‌­نگری، اهمیت برگزاری سمینار را در این جا قرارداد، و از دست­‌اندر‌کاران و برگزارکنندگان سمینار هم.

قدمی‌آغازین بود که بایستی به فال نیک گرفت. و در این زمینه خاطر خطیر انجناب را به عرایضی چند معطوف میدارد:

۱- امید است عطف توجه فرمایند که اساسنامه باغ نگارستان (مرکز اسناد و آثار دانشگاهی) که بیش از دوسال است، تائید و از طرف دانشگاه تهران به وزارت فرهنگ و آموزش‌عالی فرستاده شده، به تصویب برسد (فتوکپی سوابق قبلا به عرض رسیده است) این مجموعه تا زمان حاضر، در «تشکیلات و بودجه» و سازمان­‌بندیها و اداره‌های دا‌نشگاه جائی ندارد. و کسانی که در اینجا هستند، عبارتند از نگهبان و یکنفر متصدی برق و تاسیسات از دانشگاه و دو نفر کارمند دانشکده علوم اجتماعی که دو روز در هفته را در این مجموعه خدمت می­کنند.

۲- پیش از انکه تعمیرهای زیربنائی و اساسی صورت گیرد، که بی‌­گمان به زودی نخواهد بود. تصدیق میفرمائید که عنایت‌هائی چون رسیدگی به شیروانی­ها، ناودانها، وضع آبیاری باغ و درختان، اولویتی حیاتی دارد. این باغ و فضا، تا زمانی که محل دانشکده علوم اجتماعی بود (تا خرداد ۱۳۷۱) چهار باغبان داشت و نیز هفته­‌ای یکبار از آب شهرداری مشروب می­شد. از آن به بعد کسی را ندارد و تنها یک باغبان بازنشسته قراردادی (که البته با علاقه‌­مندی، در حد توانش کار می­کند) دارد. باغ و درختان از آب شهر آبیاری می­شود که می­تواند چون باغ مجاور ـ که سازمان برنامه و بودجه از دانشگاه گرفته و از این مجموعه جدا کرده ـ به رسانی از آب چاه استفاده کند.

لازم به یادآوری است، این اقدام علاوه بر صرفه جوئی در مصرف آب آشامیدنی شهر، هزینه حفر چاه (که گویا در این منطقه در ۱۵متری به آب میرسد) حداکثر به اندازه دو سال آب بهائی است که به سازمان آب، فعلاً پرداخت می‌شود. البته در این مورد چند بار تقاضا شده و از طرف امور ساختمانها «قول» هم داده‌­اند.

۳- بنیاد علمی‌زیرک‌زاده، در اردی­بهشت ۱۳۷۳، تقاضائی برای تعمیر­کردن ساختمان غربی (محل موسسه سابق) و استفاده موقت داد. که فتوکپی آن با نقطه نظر جناب آقای وزیر ارشاد که مقام زیر فرهنگ آموزش عالی نوشته‌­اند و ایشان به رئیس محترم دانشگاه فرستاده‌­اند به پیوست است. آن بنیاد پس از تعمیر قسمتی از ساختمان غربی میخواهد ـ تا ساختمان خودش آماده می­شود ـ سیر تحولی ابزارها و پیشرفت­های علمی‌فیزیک را عرضه بدارد. و بیگمان این خود در جهت هدفها و نیت‌های مرکز اسناد و آثار دانشگاهی است و گمان دارم که بنیاد علمی‌زیرک‌­زاده هنوز علاقه‌­مند باشد.

۴- دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۲ نامه‌­ای به شهرداری تهران نوشت. در این نامه جناب آقای دکتر رحیمیان درخواست همراهی و مساعدت در تعمیر بنا و آبادانی باغ نگارستان کرد. شهرداری تهران یکسال بعد، جواب موافق داد ولی متاسفانه مسأله دنبال نشد.

۵- پس از دریافت ابلاغ مسوولیت راه­‌اندازی این مرکز، در ۱۳۷۱، و مشاهده علاقه‌­مندی روسای دانشکده در حفظ و جمع‌­آوری اسناد و آثار علمی‌هر واحد، (در جلسه‌­ای که بدین منظور در محل تشکیل نخستین شوراهای دانشگاه تهران تشکیل شده بود) این­جانب امیدوار بود که بتواند خدمتی انجام دهد و دین چهل ساله‌­ای را ادا کند. و در محل نخستین مرکز آموزش عالی ایران، مرکز اسناد و اثار دانشگاهی را مورد مراجعه و استفاده علاقه‌­مندان و پژوهندگان ببیند، که در این مدت میسر نگردید. با اینکه صمیمانه باور دارم که این نخستین دانشگاه ایران، بعنوان میراث فرهنگی کشور باقی مانده و مرکزی برای نگهداری سندها، اثرها، کتاب­ها، آیین‌­نامه‌­ها و برنامه‌­های دانشگاه و دانشگاهیان خواهد گردید، ولی به مصداق «چون پیر شدی حافظ از میکده بیرون رو» (هرچند در میکده هم خامی‌بیش نبودم) کشیدن بار این انتظار و این مسؤولیت برایم دشوار است.

با پوزش از این تصدیع و با تقدیم احترامات فائقه  محمود روح­‌الامینی

مامور راه اندازی مرکز اسنار و آثار دانشگاهی
محمود روح‌­الامینی