اردیبهشت ‌ماه ۱۳۷۴ – نامه به دکتر علی اکبر سیاری – پیشنهاد برگزاری سمینار ملی و دو کارگاه «بررسی روشها و فنون مورد استفاده در آموزش و پژوهش علوم اجتماعی کشور» در دانشکده ادبیات و دانشسرایعالی سابق (باغ نگارستان قدیم)

۲۰/۲/۱۳۷۴

دانشکده علوم اجتماعی

حضور محترم جناب آقای دکتر علی اکبر سیاری، رئیس پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی

احتراماً، با تشکر از فراخوان به سمینار علمی‌بررسی روشها و فنون مورد استفاده در آموزش و پژوهش علوم اجتماعی کشور، معروض میدارد:

۱- بی­گمان بحث و بررسی درباره آموزش و پرورش علوم اجتماعی در ایران، نه تنها لازم، بلکه ضروری است. این بحث و بررسی شاید، بیشتر از بحث و بررسی درباره روش علوم ریاضی و فیزیک و شیمی‌ضرورت دارد. زیرا مقتضیات اجتماعی فرهنگی، اقلیمی‌و قومی‌جامعه‌­ها متفاوتند و نمی­توان در مورد همه یک روش را تعمیم داد. در هر منطقه نیاز به شناخت ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی‌و زیستی آن منطقه است. موفقیت جنابعالی را در برگزاری این سمینار ـ که ای کاش سالها زودتر تشکیل می­شد ـ آرزومندم.

۲- بطوریکه مستحضرید، تدریس و تحقیق علوم اجتماعی، برای نخستین بار، در سال ۱۳۳۷، با تاسیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی و دوره فوق‌­لیسانس وابسته به آن آغاز شد. محل تاسیس این موسسه در دانشکده ادبیات و دانشسرایعالی سابق (باغ نگارستان قدیم) بود، و در سال ۱۳۵۰ دانشکده نوپای علوم اجتماعی نیز در این محل مستقر گردید. از سال ۱۳۷۱ که دانشکده علوم اجتماعی به ساختمان جدید منتقل گردید، در این باغ و مجموعه کهن دانشگاهی مقدمات تاسیس مرکز اسناد و آثار دانشگاهی فراهم می­گردد. (که امیدوارم هرچه زودتر جامه عمل بپوشد) البته هنوز قسمتی از پژوهش­های بخش مردم­شناسی که مسؤولیت آن با این جانب است، در این محل می­باشد.

بدین وسیله پیشنهاد می­شود، که در صورت امکان، از این محل بازدید نموده و در صورتیکه مناسب یافتید، سمینار ملی و دو کارگاه «بررسی روشها و فنون مورد استفاده در آموزش و پژوهش علوم اجتماعی کشور» را در این محل، که بمدت ۴۳ سال سابقه آموزشی و پژوهشی علوم اجتماعی دارد (و نخستین دانشگاه ایران بوده) برگزار نمایند.

باتقدیم احترامات فائقه

محمود روح­‌الامینی ،

مسؤول راه اندازی مرکز اسناد و آثار دانشگاهی (نگارستان)