دی ماه ۱۳۷۷ – نامه به دکتر محمد رحیمیان – پیشنهاد تعمیر و رونق مجدد «گلگشت فردوسی»

۱۰/۱۰/۱۳۷۷

جناب آقای دکتر محمد رحیمیان معاون محترم پژوهشی دانشگاه تهران

با تقدیم احترام معروض میدارد، بطوریکه مستحضرید، مجسمه فردوسی که «حِرز­اَمان» باغ نگارستان است، به کوشش و همت دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه تهیه، و در سال ۱۳۱۳، آنرا در باغچه‌­ای که «گلگشت فردوسی» نام نهادند نصب گردید. (که بر پایه مجسمه نیز نوشته شده است)

یکی از آن دانشجویان (دکتر چهرازی) سند ارزنده‌­ای را که گواه هزینه‌­ها، ساختن و فرستادن مجسمه بوسیله ۴۱۰ دانشجوی ایرانی است، به دکتر باستانی پاریزی داد، که با شرح و حواشی در کتاب «شاهنامه آخرش خوش است» آمده.

سه­شنبه گذشته، جناب آقای دکتر مقاره­‌ای، پزشک معروف، استاد بازنشسته دانشگاه تهران که از بنیان­‌گذاران بیمارستان مهر است، و یکی از آن ۴۱۰ نفر،به باغ نگارستان آمده، و در این کهنسالی، شرح مفصلی از آن رویداد را، با حافظه جوان و روحیه‌­ای شاد، بیان داشتند.

از این ۴۱۰ نفر، خوشبختانه هنوز کسانی هستند که مانند آقای دکتر مقاره‌­ای ـ که عمرشان دراز باد ـ بیش از ۸۵ سال دارند، و همه آنان از امتحان‌­دادن در این محل، راهی تحصیل در فرنگ شده، و این مجسمه به کمک آنان برپا است، و جا دارد که با انتشار فهرست نام آنان (هرچند متأسفانه در فهرست تنها نام خانوادگی آنان آمده، ولی با کمک آشنایان می­تواند آنان‌را شناسائی کرد) دعوتی کرد، و ضمن یادآوری و سپاس از همه آنان، نشان داد که کار خیر فرهنگی فراموش نمی­شود. بعلاوه با اشاره­ای که آقای دکتر مقاره­‌ای کردند می­توان در تعمیر و رونق مجدد «گلگشت فردوسی» از آنان یاری خواست.

و نیز شنیدم که چند نفر از این دانشجویان ایرانی ۶۵ سال پیش اکنون در فرانسه هستند که در سفر خود کوشش می­کنم آنان را نیز بیابم، و بی‌­گمان در تهیه آثار و اسناد دانشگاهی نیز کمکی ارزنده خواهد بود.

با تقدیم احترام و پوزش از این تصدیع.

محمود روح‌­الامینی