دی‌ماه ۱۳۷۳ – نامه به دکتر عارف – خلاصه‌ای از جریانهای مربوط به نگارستان دانشگاه تهران‌

۲۰ دیماه ۱۳۷۳

جناب آقای دکتر عارف رئیس محترم دانشگاه تهران

احتراماً، معروض میدارد. حسب الامر، خلاصه‌ای از جریانهای مربوط به نگارستان دانشگاه تهران‌ (دانشکده علوم اجتماعی سابق) را به حضورتان تقدیم میدارد:

ـ در مهرماه ۱۳۷۱ جناب آقای دکتر رحیمیان، ماموریت راه‌­اندازی موزه دانشگاه را در نخستین محل دانشگاهی کشور، به این­جانب دادند (این ابلاغ چند ماه پس از تصرف قسمت جنوبی باغ بوسیله سازمان برنامه و نوشتن عریضه و پیشنهاد این­جانب بود)

ـ شواری دانشگاه، در تاریخ ۱۵/۴/۱۳۷۲، تصویب نمود که در این محل اسناد و آثار دانشگاهی نگهداری شود و نیز تصویب کرد که هر دانشکده­ای یک استاد و یک کارمند برای انجام امور و پیگیری معرفی نماید، که اکثریت دانشکده‌­ها معرفی نمودند و همچنین سالنامه نگارستان را تصویب نمود (این نام یعنی «نگارستان دانشگاه تهران» بوسیله یک کمیسیون انتخاب گردید).

ـ در سال ۱۳۷۱ قسمت اداری و اطاق شورا (محل نخستین شورای دانشگاه تهران) تعمیر گردید.

ـ در سال ۱۳۷۲ مقداری از لوازم ضروری اداری خریداری گردید.

ـ در سال جاری نیز مبلغی برای مخارج ضروری اختصاص داده شده است.

ـ در تاریخ ۱۲/۹/۱۳۷۳، مجوز خرج از طرف جناب آقای دکتر افروز صادر گردید.

ـ از آنجا که این بنا با قدمت شصت ساله، طبعاً نیاز به تعمیر اساسی دارد، جناب آقای دکتر رحیمیان نامه‌­ای به شهرداری تهران نوشتند و معاون شهردار که برای مذاکره آمده بود، اظهار همکاری کرد که بعداً متوقف گردید.

ـ «بنیاد زیرک‌­زاده» پیشنهاد کرد که برای استفاده موقت از قسمتی از بنا، آن قسمت را تعمیر نماید، که پیشنهادش بی‌­جواب ماند.

ـ این مجموعه که در اختیار دانشگاه تهران است (بجز قسمت جنوبی باغ که در سال ۱۳۷۰ سازمان برنامه و بودجه، متصرف و آنرا با نرده مجزا و به سازمان وصل نمود) دارای یک نگهبان، یک باغبان، دو نفر کارمند (مامور از دانشکده علوم اجتماعی) و یک تکنیسین است. علاوه بر امور جاری، دو کلاس فوق‌­لیسانس مردم‌­شناسی نیز، کمافی السابق، در آنجا تشکیل می­شود. شرح بیشتر را، این­جانب امیدوار است درفرصت مناسبی که از نگارستان بازدید میفرمائید، عرضه بدارد.

با تقدیم احترامات فائقه

محمود روح‌­الامینی