مهرماه ۱۳۷۶ – نامه به دکتر خلیلی – پیشنهاد عنوان «مرکز اسناد و آثار دانشگاهی» و برقراری «انجمن استادان بازنشسته»

۵ مهرماه ۱۳۷۶

جناب آقای دکتر خلیلی عراقی رئیس محترم دانشگاه تهران

احتراماً، باتقدیم تبریک و خیر مقدم و آرزوی سلامتی و موفقیت، معروض میدارد، بطوریکه خاطر شریف بخوبی مستحضر است، پس از نقل مکان دانشکده علوم اجتماعی به ساختمان جدید (خیابان کارگر شمالی در سال ۱۳۷۱) و اقدام­ها و پایمردی‌­های رئیس دانشگاه وقت جناب دکتر رحیمیان، در حفظ باغ نگارستان (با تصویب شورای دانشگاه نام نخستین این مجموعه یعنی «باغ نگارستان» به دانشکده علوم اجتماعی سابق و دانشسرایعالی اسبق برگردانده شد) این­جانب مأمور آماده‌­سازی بنا و راه‌اندازی مرکز اسناد و آثار دانشگاه گردیدم، و تا خردادماه امسال (۱۳۷۶) کلاس­های درسم نیز در باغ نگارستان بود. و در این مدت روزهای سه‌­شنبه، علاوه بر کلاس فرصتی برای دیدارها و خدمات و انجام کارهای مربوطه بود، که پس از بازنشستگی (شهریور ۱۳۷۶) نیز بر عادت مألوف سه‌­شنبه‌­ها به آنجا می­روم، به مصداق:

رقیب گفت بدین در چه میکنی شب و روزچه می­کنم! دل گمگشته باز میجویم  

 (1)

چنانکه مستحضرید، پس از رفتن جناب دکتر رحیمیان تا به امروز، دگرگونی‌­ها، تصمیم‌­گیری‌­ها، نقشه‌­ها، ـ که شرح آن «مثنوی هفتاد من کاغذ شود»، در این بنا و درباره این بنا فراوان بود:

شرح این هجران و این سوز جگراین زمان بگذار، تا وقت دگر  

از این همه تصمیم‌­گیری‌­ها، بی­گمان تصمیمی‌که در شورای دانشگاه تهران مورخ سه شنبه ۱۵/۴/۱۳۷۲ (در محل نخستین شوراهای دانشگاه) به تصویب رسید، مبنی بر اینکه باغ نگارستان به عنوان «مرکز اسناد و آثار دانشگاهی» احیاء و آماده شود، می­تواند مناسب­ترین کاربرد باشد. که اساسنامه مرکز نیز، در همان زمان تنظیم و با صلاحدید دانشگاه، برای تصویب نهائی به وزارت علوم و آموزش عالی فرستاده شد. که متاسفانه، آن اساسنامه و پیشنهادها، با تغییرهای بعدی، در وزارتخانه بدست فراموشی سپرده شد.

در سال گذشته نیز، با آغاز تعمیرها ـ که همراهی و مساعدت دکتر حسن حبیبی، معاون محترم ریاست جمهوری و محقق سابق موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، عامل و پشتوانه عمده آنست ـ یکی از تصمیم­ها این بود که رئیس دانشگاه، لااقل دو روز در هفته، برای جلسه‌­های شورای دانشگاه، و ملاقات­ها و جلسه‌­های دیگر، در اینجا مستقر شود، که خود پشتوانه­‌ای نمادین و موثر، در حفظ بنا و راه­‌اندازی و رونق مرکز اسناد و آثار دانشگاهی خواهد بود. امید است این تعمیر و بازسازی و نوسازی (که خداکند، زیاد با «مدرن‌­گرائی» و زرق و برق­‌های تصنعی همراه نباشد) و بالاخره بازگشائی و رونق مرکز، با عنایت و مساعدت جنابعالی، که از نخستین گام­ها همراه و ناظر بوده‌­اید، جامه عمل بپوشید.

(۲)

به روال هفتگی، سه‌­شنبه گذشته که مصادف با اول مهرماه، و آغاز سال تحصیلی بود، تنی چند از استادان بازنشسته دانشگاه تهران، که مدتی از دوران تحصیل خود را، نیز در این محل گذرانده­اند، به مصداق: «سر بنه آنجا که باده خورده‌­ای»، به باغ نگارستان آمدند، و این پیشنهاد مطرح شد که خوب است ترتیبی داده شود که نخستین سه‌­شنبه هر ماه فرصتی باشد که استادان بازنشسته دانشگاه بتوانند در این نخستین مرکز آموزش عالی ایران گردآیند، و مقدمه‌­ای باشد که با حمایت و پشتیبانی مقامات دانشگاه تهران، «انجمن استادان بازنشسته» تاسیس گردد. که بی‌­گمان در تکمیل و رونق مرکز اسناد و آثار دانشگاهی نیز گامی‌پویا و پایا خواهد بود.

باتقدیم احترامات فائقه

محمود روح‌­الامینی