خرداد ماه ۱۳۷۲- طرح کلی اساسنامه یادستان دانشگاه تهران

ای نام تو بهترین سرآغاز

طرح کلی

اساسنامه

یادستان دانشگاه تهران

خرداد ماه ۱۳۷۲

جناب آقای دکتر رحیمیان رئیس محترم دانشگاه تهران

با تقدیم احترام معروض می‌دارد. پس از تلاش­‌ها، اقدام­‌ها، مقاله‌­ها، حمایت­‌ها، بالاخص درایت و حمایت و پایمردی جنابعالی، ساختمان نگارستان و محل دانشسرای‌عالی اسبق و دانشکده علوم اجتماعی سابق در اختیار دانشگاه تهران باقی ماند و امید است که با عنایت و پشتگرمی‌جنابعالی و همکاری دانشکده‌­ها و موسسه­‌ها و استادان و کارمندان دانشگاه و فارغ­‌التحصیلان سابق آن ساختمان، استفاده‌­ای مطلوب و مناسب از آن بنا، که نخستین میراث آموزش­ عالی کشور است، به عمل آید.

با توجه به ماموریتی که از تاریخ ۲۶/۷/۱۳۷۱ برای راه­‌اندازی موزه دانشگاه به این جانب محول فرموده­‌اید، ـ که خود را درخور آن نمی‌دانم ـ و کوشش­‌های امیدوار­کننده­‌ای که در جهت حفظ و مرمت این بنا و فضا صورت گرفته و می‌­گیرد، شتابی بیشتر و همه جانبه برای ساماندهی لازم دارد.

اینک با مشورت‌ها و مطالعه‌­ها و مشاهده فعالیت­‌هائی که در این زمینه در دانشگاه لوزان صورت گرفته طرح پیوست را (که البته بایستی در عمل تصحیح و تکمیل گردد) تقدیم می‌دارد. این طرح تنها چارچوب کلی فعالیت‌­ها و وظیفه­‌ها را دربر دارد. شرح سازمان‌­بندی گسترده فعالیت­‌ها و بخش‌­ها و وظیفه­‌ها، به مصداق ضرب‌­المثل معروف: «برادریت را ثابت کن، بعد ادعای میراث کن»، انشاءاله در آینده تقدیم می‌گردد.

اجازه بدهید، نکاتی را درباره نام این موسسه عرضه بدارم: برای این مکان از ابتدای طرح مسأله، کلمه «موزه» عنوان گردید. برای این­جانب نیز با عبارت «راه‌اندازی موزه» ابلاغ صادر فرمودید. ولی به دلائلی چند، نام «موزه» برای این مجموعه، مناسب و گویا نمی‌­باشد:

۱- باتوجه به مفهومی‌که کلمه «موزه»* دارد، در مورد این مجموعه و فعالیت­‌هائی که در آن انجام خواهد گرفت، این اصطلاح صادق نمی­باشد (به شرح فعالیت­ها مراجعه شود)

۲- با تصوری که از موزه در اذهان وجود دارد، بازدیدکنندگان در پی دیدن اشیاء کهن، و وسائل مختلف هستند، و آنرا با موزه­‌هائی چون موزه ایران باستان، موزه مردم‌­شناسی و یا موزه مقدم (که شامل اشیاء مختلفی است که مرحوم محسن مقدم با سلیقه و ظرافت جمع‌­آوری نموده است) مقایسه می‌­کنند و طبعا همان انتظار را دارند، در صورتی به کلی متفاوت است.

۳- از آنجا که در این مکان اسناد و مدارک و ابزار و وسائل آموزشی دانشگاه و سیر تحولی آن عرضه می­گردد، که در واقع با بیانی دیگر باید گفت، یادگار­ها ویادبود فعالیت­‌های علمی‌و آموزشی دانشگاه و دانشگاهیان است، بدین­وسیله پیشنهاد می­شود که این مجموعه به نام «یادستان دانشگاه تهران» نامیده شود (این کلمه از یاد به معنی خاطر و خاطره بعلاوه ستان پسوند مکان و بمعنی فراوانی در مکان است). (از طرفی کلمه یادستان با نگارستان نام سابق این محل هماهنگی دارد. شاید کلمه بهارستان که محل آن فاصله کمی‌از این بنا دارد، نیز، با توجه به نگارستان نامیده شده باشد.

* کلمه موزه از موز muse الهه هنر و ادب در اساطیر روم و یونان گرفته شده و از قرن چهارم پیش از میلاد به محلی که آثار هنری و علمی‌عرضه میشد موزیوم museum میگفتند. زبان فارسی تلفظ زبان فرانسوی آنرا به کاربرد.

نمودار سازمانی یادستان دانشگاه تهران

اعضاء و بخش­‌ها و شرح وظایف:

رئیس: از میان اعضاء هیأت علمی‌دانشگاه و با حکم رئیس دانشگاه منصوب می­‌گردد. مدیریت و اجرای مصوبات شورای مرکز و ایجاد هماهنگی در بین بخش‌­ها و نظارت بر عملکرد آن­ها، از جمله وظایف رئیس است.

معاون: عضو هیأت علمی‌دانشگاه که به پیشنهاد رئیس مرکز و با حکم رئیس دانشگاه منصوب می­‌گردد. نظارت بر عملکرد اداره برنامه‌­ریزی و بخش امور اداری و مالی از وظایف معاون است.

شورای مشورتی: این شورا، حداقل شامل ۵ نفر است، رئیس و معاون مرکز و سه نفر از اعضاء هیأت علمی‌دانشگاه (شاغل یا بازنشسته) که با معرفی رئیس مرکز و حکم رئیس دانشگاه برای مدت دو سال منصوب می‌­شوند. وظیفه شورا تعیین خطوط کلی و تصویب سیاست‌­ها و برنامه‌­های پژوهشی و آموزشی و انتشاراتی مرکز می‌­باشد.

تبصره : در صورتی که موضوع جلسه شورا مربوط به یکی از دانشکده‌­های دانشگاه باشد، از رئیس یا نماینده تام‌­الاختیار آن دانشکده دعوت به ­عمل خواهد آمد. وی دارای حق رای خواهد بود.

اداره برنامه­‌ریزی: کلیه وظایف مربوط به برنامه‌­ریزی مرکز بعهده این اداره است که شامل سه بخش می­باشد، به شرح زیر:

               الف: بخش شناسائی و گردآوری و ارزیابی

               ب: بخش آموزشی و پژوهشی

               ج: بخش انتشارات

الف: بخش شناسائی و گردآوری و ارزیابی. وظیفه این بخش شناسائی و گردآوری اسناد و مدارک و اشیاء و ابزاری که به آموزش دانشگاهی مربوط بوده (متعلق به دانشگاه تهران یا افراد حقیقی) و ارزیابی آنها جهت حفظ و نگهداری می­باشد. این بخش شامل دو قسمت خواهد بود : ۱- آرشیو (اسناد) ۲- ابزار و وسائل

۱- قسمت آرشیو (اسناد و مدارک): وظیفه این قسمت طبقه‌­بندی و نگهداری و تنظیم اسناد و مدارک می‌­باشد، به طوری که هم به سهولت مورد استفاده پژوهشگران و دانشجویان قرار گیرد و هم بخشی از آنها به نمایش گذارده شود، اهم فعالیت­‌ها عبارت خواهد بود از:

۱-۱- مدارک تحصیلی و علمی

۲-۱- کتاب‌­ها وآثار

۳-۱- پایان نامه‌­ها

۴-۱- عکس، نقشه، تصویر

۵-۱- آئین نامه‌­ها

۲- قسمت ابزار و وسائل: وظیفه این قسمت طبقه­‌بندی و نگهداری اشیاء و ابزارها برای ارائه در نمایشگاه و یا حفظ در مخزن است که شامل موارد زیر است.

۱-۲- ابزارهای آموزشی

۲-۲- ابزارهای کمک‌آموزشی

۳-۲- وسایل اداری از دور خارج شده

ب: بخش آموزش و پرورش. وظیفه این بخش شناختن و شناساندن مدارک و اسناد و اشیاء و ابزارها است از طریق پژوهش­های کاربردی و برقراری ارتباط با مراکز آموزشی و پژوهشی داخل و خارج کشور، اهم فعالیت­های این بخش عبارت است از :

۱- کارآموزی، میزگرد، سمینار، سخنرانی

۲- پژوهش­‌های کاربردی

۳- پژوهش­‌های بنیادی

۴- ارتباط با مراکز [تحقیقی] در زمینه­‌ها، در داخل و خارج کشور

ج : بخش انتشارات. وظیفه این بخش، نشر و اشاعه اسناد و پژوهش­‌ها در جهت شناساندن فعالیت‌­ها و ابزارها وسندهای یادستان می­باشد، به شرح زیر:

۱- یادنامه (درباره استادان، درس­ها، آئین نامه­‌ها و …)

۲- خبرنامه درباره فعالیت‌های یادستان

۳- نشر نتایج پژوهش­‌های بخش «ب»

۴- چاپ و انتشار پایان نامه‌­ها و پژوهش­‌هائی که در زمینه فعالیت‌­های یادستان است.

بخش اداری و مالی. کلیه امور اداری و مالی یادستان به عهده این بخش می‌­باشد که خود شامل سه قسمت است :

الف ـ امور مالی و حسابداری

ب ـ امور خدمات و کارپردازی

ج ـ امور رفاهی کارکنان

دـ بودجه. طبعاً شروع کار مستلزم در اختیار­داشتن حداقل امکانات مالی است، لذا پیشنهاد می­شود مبلغ پانصد تا یک ملیون تومان به عنوان «تن‌خواه­‌گردان» در اختیار قرار گیرد تا در چارچوب مقررات دانشگاه تهران هزینه گردد.

در ارائه طرح نهائی موزه دانشگاه، کوشش خواهد شد که با استفاده از امکانات علمی‌و مالی سازما‌نها و نهادها و شخصیت­های علاقه‌مند، بار مالی دانشگاه به حداقل تقلیل یابد.

ه ـ تشکیل شورای علمی‌و مشورتی موزه شامل:

۱- مسؤول راه­‌‌اندازی موزه

۲- معاونت اجرائی و هماهنگی موزه

۳- نماینده دانشگاه تهران

۴- و چهار نفر از استادان و صاحب‌نظران مجرب

و ـ از آنجا که مرحله راه‌­اندازی موزه نیاز مبرم به اجرای تصمیمات متخذه دارد، لذا تا تصویب سازمان قطعی و تعیین نوع وابستگی موزه به دانشگاه، کلیه امور موزه مستقیما زیر نظر ریاست دانشگاه خواهد بود.

با تقدیم احترامات فائقه، ۱۶ آبان‌ماه ۱۳۷۱

محمود روح‌­الامینی

مأمور راه‌اندازی موزه دانشگاه

نمودار سازمانی و آثار دانشگاهی دانشگاه تهران


طرح کلی اساسنامه نگارستان دانشگاه تهران

طرح کلی

اساسنامه نگارستان دانشگاه تهران

خرداد ۱۳۷۲

شرح وظایف نگارستان دانشگاه تهران

اعضاء و بخش­‌ها و شرح وظایف:

رئیس: از میان اعضاء هیأت ­علمی‌دانشگاه و با حکم رئیس دانشگاه منصوب می‌­گردد. مدیریت و اجرای مصوبات شورای مرکز و ایجاد هماهنگی در بین بخش­‌ها و نظارت بر عملکرد آن­ها، از جمله وظایف رئیس است.

معاون: عضو هیأت­ علمی‌دانشگاه که به پیشنهاد رئیس مرکز و با حکم رئیس دانشگاه منصوب می­‌گردد. نظارت بر عملکرد اداره برنامه­‌ریزی و بخش امور اداری و مالی از وظایف معاون است.

شورای مشورتی: این شورا، حداقل شامل ۵ نفر است، رئیس و معاون مرکز و سه نفر از اعضاء هیأت ­علمی‌دانشگاه (شاغل یا بازنشسته) که با معرفی رئیس مرکز و حکم رئیس دانشگاه برای مدت دو سال منصوب می‌شوند. وظیفه شورا تعیین خطوط کلی و تصویب سیاست‌­ها و برنامه­‌های پژوهشی و آموزشی و انتشاراتی مرکز می­‌باشد.

تبصره: در صورتی که موضوع جلسه شورا مربوط به یکی از دانشکده­‌های دانشگاه باشد، از رئیس یا نماینده تام‌­الاختیار آن دانشکده دعوت به ­عمل خواهد آمد. وی دارای حق رای خواهد بود.

اداره برنامه­‌ریزی: کلیه وظایف مربوط به برنامه­‌ریزی مرکز به عهده این اداره است که شامل سه بخش می‌باشد، به شرح زیر:

                الف: بخش شناسائی و گردآوری و ارزیابی

                ب: بخش آموزشی و پژوهشی

                ج: بخش انتشارات

الف: بخش شناسائی و گردآوری و ارزیابی. وظیفه این بخش شناسائی و گردآوری اسناد و مدارک و اشیاء و ابزاری که به آموزش دانشگاهی مربوط بوده (متعلق به دانشگاه تهران یا افراد حقیقی) و ارزیابی آنها جهت حفظ و نگهداری می­‌باشد. این بخش شامل دو قسمت خواهد بود: ۱- آرشیو (اسناد) ۲- ابزار و وسائل

۱- قسمت آرشیو (اسناد و مدارک). وظیفه این قسمت طبقه‌­بندی و نگهداری و تنظیم اسناد و مدارک می­باشد، به طوریکه هم به سهولت مورد استفاده پژوهشگران و دانشجویان قرار گیرد و هم بخشی از آنها به نمایش گذارده شود، اهم فعالیت­ها عبارت خواهد بود از:

۱-۱- مدارک تحصیلی و علمی

۲-۱- کتاب‌­ها وآثار

۳-۱- پایان نامه‌­ها

۴-۱- عکس، نقشه، تصویر

۵-۱- آئین نامه‌­ها

۲- قسمت ابزار و وسائل. وظیفه این قسمت طبقه‌­بندی و نگهداری اشیاء و ابزارها برای ارائه در نمایشگاه و یا حفظ در مخزن است که شامل موارد زیر است:

۱-۲- ابزارهای آموزشی

۲-۲- ابزارهای کمک‌آموزشی

۳-۲- وسایل اداری از دور خارج شده

ب: بخش آموزش و پرورش. وظیفه این بخش شناختن و شناساندن مدارک و اسناد و اشیاء و ابزارها است از طریق پژوهش­‌های کاربردی و برقراری ارتباط با مراکز آموزشی و پژوهشی داخل و خارج کشور، اهم فعالیت‌­های این بخش عبارت است از:

۱- کارآموزی، میزگرد، سمینار، سخنرانی

۲- پژوهش­ه‌ای کاربردی

۳- پژوهش­ه‌ای بنیادی

۴- ارتباط با مراکزی در زمینه­‌ها، در داخل و خارج کشور

ج: بخش انتشارات. وظیفه این بخش، نشر و اشاعه اسناد و پژوهش‌­ها در جهت شناساندن فعالیت‌­ها و ابزارها و سندهای یادستان می­باشد، به شرح زیر :

۱- یادنامه (درباره استادان، درس‌­ها، آئین نامه­‌ها و …)

۲- خبرنامه درباره فعالیت­‌های یادستان

۳- نشر نتایج پژوهش­‌های بخش «ب»

  1. چاپ و انتشار پایان نامه­‌ها و پژوهش­‌هائی که در زمینه فعالیت­‌های یادستان است.

بخش اداری و مالی. کلیه امور اداری و مالی یادستان به عهده این بخش می­‌باشد که خود شامل سه قسمت است:

الف ـ امور مالی و حسابداری

ب ـ امور خدمات و کارپردازی

ج ـ امور رفاهی کارکنان

نمودار سازمانی یادستان دانشگاه تهران