فروردین ‌ماه ۱۳۷۸ – نامه به دکتر محمد رحیمیان – دردِ دلی غمگنانه

۲۹ فروردین ۱۳۷۸

نامه غیر اداری

جناب آقای دکتر محمد رحیمیان، معاون محترم پژوهشی دانشگاه تهران

احتراماً، با پوزش از این تصدیع که دردِ دلی غمگنانه است:

خبر درگذشت استاد حسن مینوچهر را در روزنامه خواندم، مجلس ترحیم صبح پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۷۸، از ساعت ۵/۹ تا ۱۱ در مسجد الرضا، بود.

دکتر حسن مینوچهر، متولد ۱۲۹۰ شمسی، در سال ۱۴۱۲، از دارالمعلمین‌­عالی و دانشکده ادبیات، لیسانس فلسفه و ادبیات و در ۱۳۱۸، لیسانس حقوق اخذ نمود. وی همچنین فلسفه و منطق را نزد مرحوم میرزاطاهر تنکابنی و سیدکاظم عصار گذراند. در ۱۳۱۹ از وزارت فرهنگ به وزارت دارائی منتقل و با داشتن مسؤولیت‌­ها و مدیریت‌­ها، تدریس و تحصیل را رها نکرد و از ۱۳۳۰ تمام وقت در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به تدریس و تحقیق پرداخت. از استاد مینوچهر، از جمله تصحیح و تحشیه آثاری چون طبقات الصوفیه، نفحات الانس، تعرف ابو ابراهیم بخاری و … بچاپ رسیده.

(این خلاصه دست و پا شکسته معرف استاد نیست، و در حد اشاره است)

مجلس ترحیم استاد مینوچهر خلوت بود. کسی، نشانی، آگهی همدردی، دسته گلی، از طرف دانشکده ادبیات و دانشگاه تهران دیده نمی­شد. (البته جناب آقای دکتر شهیدی را هنگام ورود دیدم و نیز سه نفر از استادان بازنشسته دانشکده ادبیات را).

درست است که چند سال از بازنشستگی ایشان میگذرد، ولی چنین فراموش شدن غم‌­انگیز است.

و سرانجام:

ـ ای کاش «مرکز اسناد و آثار دانشگاهی» کار خود را آغاز کرده بود، تا اطلاعات بیشتری از فعالیت­ها و آثار استاد مینوچهر عرضه می­گردید.

ـ اگر از پیشنهاد تاسیس «انجمن استادان بازنشسته دانشگاه تهران» و گردهم­آئی ماهی یکبار آنان، در باغ نگارستان استقبال شده بود، لااقل خاموشی استادان چنین بی‌­خبرآنه اتفاق نمی­افتاد.

باتقدیم احترامات فائقه

محمود روح­‌الامینی