دیوانگان فرزانه در تمثیل‌های منطق‌الطّیر

مجله صوفی شماره ۴۲

از: دکتر محمود روح‌­الامینی

واژه “دیوانه”، ترکیبی است از واژه “دیو” و “آنه” پسوند اتصاف و نسبت. دیو در زبان­های هند و اروپایی به معنی خدا، و در زبان فارسی، از زمان زردشت به بعد، به معنی آورنده و دارنده بدی‌­ها و زشتی‌­ها است و به گفته فردوسی: «تو مر دیو را مردم بد شمار.»

در فرهنگ‌­های فارسی واژه “دیوانه”، به معنی دیو دیده، جنی، سودائی، نادان و مقابل فرزانه آمده است. دیوانگان را برای اینکه مزاحمتی در جامعه ایجاد نکنند، به بند و زنجیر می‌­کشیدند : «دیوانه همان به که بود اندر بند». و دیوانه­‌ای که در بند و زنجیر نبود، در کوی و بازار، دستخوش سرگرمی‌و بازی کودکان قرار می­گرفت. سنگ­زدن کودکان به دیوانگان معروف، و مضمون بسی از شعرها است :

طفلان شهر، بی­خبرند از جنون ما                    یا این جنون هنوز سزاوار سنگ نیست

یا:

من به ویرانه غم مرده و طفلان هرسو                 سنگ در دست که دیوانه نیامد بیرون

در ادبیات فارسی، ناآرامی‌­های عشقی و دلدادگی را به دیوانگی تشبیه و تعبیر می‌­کنند. ترکیب­های اصطلاحی « دیوانه عشق»، «دل دیوانه» در شعر فارسی بسیار است:

در خرمن صد زاهد و عاقل زند آتش                    این داغ که ما بر دل دیوانه نهادیم

در داستانها، تمثیل‌­ها و طنزها، “دیوانه” مفهومی‌دیگر دارد.

بدین معنی که بسیاری از اندیشه­‌ها، مضمون‌­ها، و اظهار­نظرها، که گفتنش از دید اجتماعی، سیاسی، اعتقادی یا اخلاقی مقدور نیست، از زبان دیوانگان می‌­گفتند (و می­گویند). بیان اینگونه اندیشه‌­ها و مضمو‌‌ن‌­ها- هر چند هم گستاخانه و بی­پروا می‌­نمود مورد پسند عام و خاص قرار می­گرفت و از بازخواست در امان بود. گفته­‌هایی که به بهلول نسبت می‌­­دهند، و آنچه در کتاب الطائف الطوایف[۱] از زبان دیوانگان آمده، گواه این نظر است. در این داستان‌­ها، و تمثیل‌­ها، خنده‌­ای را که گفتار دیوانگان بر لب می­آورد، لطیف، هوشمندانه، بی‌­باکانه، و واقع­‌بینانه است، به مصداق ضرب‌­المثل معروف: «حرف راست را از دیوانه بشنو».

ادبیات عرفانی که معیارهای اجتماعی و منطقی را به گونه‌­ای دیگر می‌­بیند و به گفته حافظ « از خلاف آمد عادت» کام می‌­طلبد. طبعا دیوانه را در خور بند و زنجیر ندانسته و از زبان دیوانگان گفتار فرزانگان، عرضه می­دارد:

گفت که دیوانه نه‌­ای، لایق این خانه نه­ای             رفتم و دیوانه شدم ، سلسله بندنده شدم

یا:

ورای طاعت دیوانگان زما مطلب                          که شیخ مذهب ما عاقلی گنه دانست

با توجه به این مفهوم‌­ها و معیارها است، که در داستان‌­ها و تمثیل‌­های کتاب­‌های فرید­الدین محمد عطار نیشابوری، بر زبان دیوانگان سخن بسیار رفته، از جمله در منطق‌­الطیر[۲]، پانزده تمثیل داستانی از زبان دیوانه آمده، دیوانه‌­ای که به گفته عطار:

او چو دیوانه بود از شور عشق                       می‌­رود بر روی آب از زور عشق

خوش بود گستاخی او خوش بود                   زانکه آن دیوانه چون آتش بود

در ره آتش سلامت کی بود                         مرد مجنون را ملامت کی بود

چون تو را دیوانگی آید پدید                       هر چه تو گوئی ز تو بتوان شنید

(منطق­‌الطیر عطّار، ص ۱۵۳)

این چهارده داستان تمثیلی را می­توان به سه دسته تقسیم کرد:

الف: خطاب به پادشاهان.

ب: خطاب به خداوند.

ج: پاسخ به پرسش­‌ها، به فرزانگی.

الف: خطاب به پادشاهان

اظهار نظر، حقیقت‌­گویی و انتقادی که متفاوت با خواست پادشاهان، حاکمان و خواجگان باشد، در حکومت‌­های مطلقه جایی ندارد و به گفته سعدی:

خلاف رای سلطان رای جُستن                           بود از جان شیرین دست شستن

شاعران و نویسندگان، تنها از زبان دیوانگان و در لباس دیوانگان می‌­توانستند در شعرها و نوشته‌­های خود سخنی «بر خلاف رای سلطان» بر زبان آرند. سخن دیوانگان رنگی طنز آمیز دارد، و گستاخی دیوانگان خنده بر لب می‌­آورد، و چهره غضب را می‌­پوشاند. چهار داستان تمثیلی از پانزده حکایت منطق­‌الطیر که از زبان دیوانگان است، خطاب گستاخانه و بی پروایانه به سلطان سنجر و سلطان محمود و خواجه‌ای متکبر و نو­دولتی بازاری است.

۱- شیخ غوری، در زیر پل در جمع دیوانگان قرار می­‌گیرد. از قضا، سلطان سنجر، با خیل و حشم از آنجا می­گذرد. عنان می‌­کشد و می‌­پرسد: چه گروه و قومی‌در زیر پل­‌اند؟

شیخ گفتش بی سر و بی پا همه                         از دو بیرون نیست جان ما همه

گر تو ما را دوست داری بر دوام                          زود از دنیا برآریمت مدام

ور تو ما را دشمنی نه دوست دار                           زود از دینت برآریم، اینت کار

دوستی و دشمنی ما را ببین                              پای در نه خویش را رسوا ببین

گربه زیر پل در آیی یک نفس                            وارهی زین طمطراق و زین هوس

تنها دیوانه‌­ای می‌­تواند، سلطان را «رسوا» خطاب کند و بگوید: اگر در زیر پل، به جمع دیوانگان بپیوندی از هوی و هوس می‌­رهی، و تنها در پاسخ به دیوانگان است که:

سنجرش گفتا، نیم مرد شما                              حب و بغضم نیست در خورد شما

نه شما را دوستم نه دشمنم                               رفتم اینک تا نسوزد خرمنم[۳]

واقعیت­های تاریخی هرگز نشان نداده است که پادشاهی را رسوا» بنامند و او با گوینده دشمنی نکند، و بی­تفاوت، بگذارد و برود.

۲- هنگامی‌که پادشاهان از راهی می‌گذشتند، غلامان و نگهبانان، با نیزه‌­هایی که به آن «دور­باش» می‌­گفتند، پیشاپیش شاهان می‌­رفتند تا کسانی را که می‌­خواستند به کوکبه پادشاهی نزدیک شوند، از سر راه دور کنند. تنها یک دیوانهِ ویرانه نشسته می­تواند او را «دون همت» بخواند:

شد مگر محمود در ویرانه­ای                               دید آنجا بی دلی، دیوانه‌­ای

سر فرو برده به اندوهی که داشت                          پشت زیر بار آن کوهی که داشت

شاه را چون دید گفتش دور باش                          ورنه بر جانت زنم صد دورباش

تو نه ای شاهی، که تو دون همتی                        در خدای خویش کافر نعمتی

گفت : …                                                             (منطق‌الطیر عطّار، ص ۱۹۹)

۳- هنگامی‌که خواجه ای ثروتمند صاحب غلامان و کنیزان فراوان، بارگاه سر به فلک کشیده از درگاه خداوند (طلب رحمت)    می­کند، تنها دیوانه ای جرأت می­کند که بگوید:

تو ز ناز خود نگنجی در جهان                                   می‌خرامی‌از تکبر هر زمان

منظری سر بر فلک افراشته                                    چار دیوارش به زر بنگاشته

ده غلام و ده کنیزک کرده راست                             «رحمت» اینجا کی بود بر پرده راست

خود تو بنگر تا تو با این جمله کار                            جای رحمت داری، آخر شرم دار

گر چو من …                                                           (منطق‌الطیر عطار، ص ۱۱۵)

۴- در ادبیات فارسی، خود­نمائی، تکلف، ثروت نمائی، از صفت‌­های نو دولتان و بازاریان است. هنگامی‌که بازاری مردی خودپسند، «سرای زرنگار» می‌­سازد و با «اعجب و طرب» برای دعوت خاص و عام به هر سو می­دود، که بیایند و سرای او را  ببینند. تنها از زبان دیوانه است که می‌­شنویم : « باید به سرای زراندودت رید، و من فرصت آن را ندارم.»

کرد آن بازاری آشفته کار                                       از سر عجبی، سرایی زرنگار

عاقبت چون شد سرای او تمام                                 دعوتی آغاز کرد از بهر عام

خواند خلقی را به صد ناز و طرب                              تا سرای او ببینند ای عجب

روز دعوت، مرد بی خود می‌­دوید او                           از قضا دیوانه‌­ای او را بدید

گفت خواهم این زمان کآیم بتگ                              بر سرای تو ریم ای خام رگ

لیک مشغولم، مرا معذور دار                                    این بگفت و گفت زحمت دور دار

(منطق‌الطیر، ص ۱۲۱)

ب: خطاب دیوانه به خداوند

در ادبیات عرفانی تسلیم و رضا است به هر چه او خواهد و کند.

عاشقم بر قهر و بر لطفش به جُد                               ای عجب من عاشق این هر دو ضد

پرخاش، اعتراض، گله، عتاب نسبت به خداوند، تنها از زبان «دیوانه» شنیده می­شود. از دیوانه شنیده می­شود، آنچه از «مجنون» شنیده نمی­شود. پنج داستان تمثیلی از پانزده حکایت منطق‌الطیر، از زبان دیوانگان در این زمره است.

۱- دیوانه‌­ای برهنه، گرسنه، بی پناه، که می‌بیند دیگران پوشاک آراسته دارند،

گفت :

یارب جُبّه‌­ای ده محکمم                                          همچو خلقان دگر کن خرمم

هاتفی ندا می‌­دهد، که: برو در آفتاب بنشین، تا گرم شوی. دیوانه پاسخ می­دهد : چرا عذابم می­دهی، بارخدایا، بهتر از آفتاب جبّه‌­ای نداشتی که به من بخشی؟ باز ندا می­رسد که: برو ده روز صبر کن، بی‌گفتگو به تو یک جبّه می‌­بخشم. دیوانه ده روز صبر می‌­کند. روز دهم مردی آمده و جبّه‌­ای ژنده و سوخته و پر وصله، که صد هزاران پاره بروی بیش بوده به وی­می‌دهد.

مرد مجنون گفت ای دانای راز                                   ژنده‌­ای بر دوختی زان روز باز

در خزانه‌­ات جامه‌­ها جمله بسوخت                            کاین همه ژنده، همی‌بایست دوخت

صدهزاران ژنده بر هم دوختی                                    این چنین درزی، زکه آموختی

کار آسان نیست …                                                                           (منطق‌الطیر ، ص ۹۹)

۲- دیوانه‌­ای ژنده‌­پوش، گرسنه و برهنه، روزی در خراسان جمعی سپاهی را دید با پوشاک آراسته ، اندام سالم، چابک و مشک بوی:

هر یکی در گوش درّی شب فروز                                   شب شده در عکس آن دُر، همچو روز

با کلاه شعشعه، باطوق زر                                            سر به سر سیمین برق زرین سپر

با کمرهای مرصّع بر میان                                            هریکی را نقره خنگی زیر ران

با شگفتی، پرسید، که اینان کیانند؟ گفتند که این سواران که‌می­بینی بندگان و غلامان حاکم و عمید شهرند.

چون شنید این قصه آن دیوانه، زود                            اوفتاد اندر سر دیوانه دود

گفت: ای دارنده عرش مجید                                   بنده پروردن بیاموز از عمید

گر ازو دیوانه‌­ای …                                                   (منطق‌الطیر عطّار، ص ۱۵۴)

۳- داستان دیوانهِ برهنهِ سرگشته‌­ای را که از برف و باران به ویرانه­‌ای پناه برد، به تمامی‌از زبان عطار بشنوید:

گفت آن دیوانه تن برهنه                              در میان راه می­شد، گرسنه

بود بارانی و سرمائی شگرف                            تر شد، آن سرگشته از باران و برف

نه نهفتی بودش و نه خانه‌­ای                          عاقبت می­رفت تا ویرانه‌­ای

چون نهاد از راه در ویرانه گام                           بر سرش آمدهمی‌خشتی زبام

سر شکستش خون روان شد همچو جوی             مرد سوی آسمان بر کرد روی

گفت: تا کی کوس سلطانی زدن                         زین نکوتر خشت نتوانی زدن

(منطق‌الطیر عطّار، ص ۱۵۴)

۴- وقتی در مصر قحطی روی داد. مردم در حالی که کلمه نان بر زبان داشتند، از گرسنگی می‌­مردند. راه­ها پر از مردگان بود. نیم زنده‌­ها، مرده‌­ها را می‌­خوردند. دیوانه­‌ای که این بی‌­نانی و مردن مردم را دید، به درگاه خدا رو آورد و گفت: تو که رزق همه را نداری کمتر بیافرین:

خاست اندر مصر قحطی ناگهان                           خلق می‌­مردند و می‌­گفتند نان

جمله ره، خلق بر هم مرده بود                            نیم زنده مرده را می­خورده بود

از قضا دیوانه­ای چون آن بدید                            خلق می‌­مردند و نامد نان پدید

گفت: ای دارنده دنیا و دین                              چون نداری رزق کمتر آفرین

هر که او …                                                          (منطق‌الطیر، ص ۱۵۵)

۵- سرانجام، در آخرین داستان گستاخی‌­های دیوانه نسبت به خداوند، عطار، دیوانه را در نا آگاهی رها نمی­کند، او متوجه اشتباه خود شده ، و پوزش می‌­طلبد.

هر که او گستاخ این درگه شود                              عذر خواهد باز چون اگه شود

در این داستان تمثیلی، دیوانه‌­ای که از سنگ کودکان، خون‌­چکان، به دنبال پناهگاه به هر سو، می‌­دوید، در راه به گلخنی تاریک پناه برد، تا از سنگ کودکان در امان باشد. در گوشه گلخن روزنه‌­ای بود. از آن روزن تگرگی بر سرش خورد. پنداشت که سنگ کودکان است، زبان به دشنام و بیهوده گویی گشود.

چون تگرگ از سنگ می‌­نشناخت باز                       کرد بیهوده زبان خود دراز

داد دیوانه بسی دشنام زشت                                 کز چه اندازند بر من سنگ و خشت

در این میان باد در گلخن را گشود و روشنایی به درون افتاد، در روشنایی، دیوانه دانه­‌های تگرگ را دید، از دشنام­دادن به کودکان دلگیر شد و:

گفت یا رب تیره بود این گلخنم                            سهو کردم، هر چه گفتم، آن منم

گر زند دیوانه‌­ای، این شیوه لاف                           تومده از سرکشی با او مصاف

تو زنان (زبان) از شیوه او دور دار                          عاشق و دیوانه را معذور دار

                                                                    (منطق‌الطیر عطّار، ص ۱۵۶)

ج- پاسخ به پرسش‌­ها، به فرزانگی

دیوانه‌­ای که در برابر عظمت خداوندی گستاخ است و در برابر حشمت پادشاهی سری نترس دارد، به پرسش­‌هایی درباره این جهان و آن جهان با فرزانگی پاسخ می­دهد. شش داستان تمثیلی از پانزده حکایت دیوانگان منطق‌الطیر در این زمینه است.

۱- کسی از دیوانه ای پرسشی می‌کند، که مدعیان عقل و دانایی در پاسخش مانده اند. از دیوانه چیستی دو عالم را می‌پرسد. پاسخ می‌شنود که پست و بالای دو جهان قطره آبی است نا استوار:

کرد از دیوانه‌­ای مردی سؤال                                کاین دو عالم چیست با چندین خیال

گفت کاین هر دو جهان بالا و پست                         قطره­ای آبست نه نیست و نه هست

گشت از اول قطره­ای آب آشکار                             قطره آب است با چندین نگار

هر نگاری کان بود بر روی آب                               گر همه زآهن بود گردد خراب

هیچ چیزی نیست زآهن سخت تر                          هم بنابر آب دارد در نگر

هرچه را بنیاد بر آبی بود                                      گر همه آتش بود خوابی بود

کس ندیدست آب هرگز پایدار                                کی بود بر آب بنیاد استوار

                                                                        (منطق‌الطّیر عطّار، ص ۴۹)

۲- آرزوی عمر زیاد و «یار خضر بودن» زبان حالی همگانی است که: «گذار بر ظلمات است خضر راهی کو» و به سفارش – حافظ: «قطع این مرحله بی‌­همرهی خضر مکن» و سرانجام:

مگر خضر مبارک پی در آید                                   زیُمن همتّش این ره سر آید

ولی، دیوانه‌­ای عالی مقام پیدا می‌­شود، که در پاسخ حضرت خضر که می‌­پرسد: «رای آن داری که باشی یار من؟»، بگوید، نه! بهتر است از هم دور باشیم.

بود آن دیوانه‌­ای عالی مقام                                    خضر با او گفت ای مرد تمام

رای آن داری که باشی یار من                                 گفت با تو بر نیاید کار من

زانکه خوردی آب حیوان چند راه                             تا بماند جان تو تا دیرگاه

من در آنم تا بگویم ترک جان                                 زانکه بی‌­جانان ندارم برگ آن

چون تو اندر حفظ جانی مانده­ای                             من به تو هر روز جان افشانده‌­ای

بهتر آن باشد که چون مرغان ز دام                           دور می‌باشیم از هم والسّلام

(منطق‌الطّیر عطّار، ص ۴۵)

۳- روزی “عزیزی نامدار” بر دیوانه‌­ای گذر کرد. و او را صاحب “اهلیتی” دانست که آن اهلیت، جمعیتی را به همراه دارد. دیوانه می‌­نالد، که من از کیک و مگس خلاصی ندارم، چگونه ممکن است که جمعیتی بیابم. روزها از مگس در عذابم و شبها از حمله کیک خواب ندارم. چکنم، از نیش پشه‌­ای (سارک) هم چون نمرود، از “حبیب” نصیب ندارم.

بود در کُنجی یکی دیوانه خوار                                 پیش او شد آن عزیز نامدار

گفت می‌­بینم ترا اهلیتی                                       هست در اهلیت، جمعیتی

گفت کی جمعیتی یابم ز کس                                چون خلاصم نیست از کیک و مگس

جمله روزم مگس دارد عذاب                                  جمله شب نایدم از کیک خواب

نیم سارخکی(پشه­‌ای) چو در نمرود شد                    مغز آن سرگشته دل، پر دود شد

من مگر نمرود وقتم کز حبیب                                کیک و سارخک و مگس دارم نصیب

(منطق‌الطّیر عطّار، ص ۱۰۰)

۴- نیمه شبان، دیوانه­‌ای گریه‌­کنان، دنیا را به تصویر می­کشد: دنیا چون ظرف سر­بسته است، که ما از جهل و هوس در آن سودا می­پزیم. هنگامی‌که مرگ سر این ظرف بردارد، هر کس پر و بالی دارد به سوی جاودانگی پرواز می­کند و آنکه ندارد، در بلا بر جای ماند:

نیم شب دیوان‌ه­ای خوش می­گریست                         گفت این عالم بگویم من که چیست

حقّه‌­ای سر بر نهاده، ما در او                                  می‌­پزیم از جهل خود سودا در او

چون سر این حقّه بر­گیرد اجل                         هر که پر دارد بپرّد تا ازل

وانکه او بی‌­پر بود در صد بلا                            در میان حقّه ماند مبتلا

مرغ همت را …                                                      (منطق‌الطّیر عطّار، ص ۱۴۸)

۵- ­دیوانه­‌ای بود، از همگان روی برتافته، و روز و شب با پلنگان در کوه بسر می­برد. زندگی با پلنگان گاه، چنان دامن از دستش می‌­برد، و حالتی می‌­یافت، بی‌­اندوه، بی‌­انبوه و در خود گم شده:

بود مجنونی عجب، در کوهسار                        با پلنگان روز و شب کرده قرار

گاه گاهش حالتی پیدا شدی                          گم شدی در خود کسی کانجا شدی

بیست روز آن حالتش برداشتی                       حالت او حال دیگر داشتی

بیست روز از صبحدم تا وقت شام                     رقص می­کردی و برگفتی مدام

هر دو تنهاییم و هیچ انبوه نه                          ای همه شادی و هیچ اندوه نه

گر بمیرد…                                                  (منطق‌الطّیر عطّار، ص ۱۶۷)

۶- دیگر بار، عزیزی، چیستی عالم را از دیوانه‌­ای می‌­پرسد. دیوانه پاسخ می­دهد که: این عالم پر نام و ننگ، نخلی گونه‌­گون رنگ را ماند. به این نخل صد رنگ هر کس دست بمالد، تنها یک نوع موم و شیره به دستش می­رسد:

گفت آن دیوانه را مردی عزیز                        چیست عالم شرح ده این مایه چیز

گفت هست این عالم پر نام و ننگ                   همچو نخلی بسته از صد گونه رنگ

گر به دست این نخل می‌­مالد یکی                  آن همه یک موم گردد، بی‌­شکی

چون همه موم است و چیزی نیز نیست             رو که چندان رنگ جز یک چیز نیست

چون یکی باشد همه نبود، دویی                     نه منی برخیزد اینجانه تویی

(منطق‌الطّیر عطّار، ص ۲۰۷)

                                                        *           *           *

در سال بزرگداشت عطار نیشابوری (۱۳۷۴) گفتار «دیوانگان فرزانه» را با همه خامی‌­ها و نارسایی‌­ها به پایان رسانده بودم، که شنیدم، این مضمون ومطلب را، چند تن از محققان و صاحب نظران ایرانی و غیر ایرانی، به همین مناسبت نوشته­اند. و بی­‌گمان حق مطلب را آنان ادا کرده­‌اند. مردد شدم در ارائه آن. سرانجام با به این بیت « بسمل شیرازی» خود را راضی کردم که:

داستان عشق یک افسانه نبود بیش ولیک               هر کسی طور دگر می­گوید این افسانه را

هر چند به فرموده حافظ:

شرمم از خرقه آلوده خود می­آید                       که بر او وصله به صد شعبده پیراسته‌­ام


[۱] -“لطایف الطوایف” تألیف مولانا فخرالدین علی صفی انتشارات اقبال ۱۳۵۲، باب چهاردهم فصل‌های پنجم و ششم و هفتم. در لطایف از جمله می‌­خوانیم: دیوانه‌­ای را گفتند چرا نماز نمی‌­گزاری، گفت: زمین را این بس نیست که دائم پای بر او می‌­زنم، که سر نیز بر او بزنم، صفحه ۴۲۳.

[۲]– ” منطق الطیر” ، فرید الدین محمد عطار نیشابوری به اهتمام دکتر سید صادق گوهرین، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ۱۳۵۶ که سند تحقیق نگارنده در این گفتار است.

[۳]– برای پرهیز از درازا کشیدن سخن، به کتاب منطق‌الطیر مراجعه کنید، صفحه ۱۴۷٫

محمود روح‌­الامینی